Skip to main content

Студентите – градители на општествениот систем

Во една од моите почетни колумни запишав дека студентите долго време биле сметани за слободоумни личности и важеле за една моќна и независна сила во општеството. За своевидна авангарда. Од студентите се очекувало да имаат послободни и полиберални видувања за самите процеси кои се случуваат во рамките на општеството. Од нив се очекувало да дадат идеја, да искажат мислење, да имаат свој став. Само така може да се очекува студентите да бидат идните градители на општествениот систем. А дали системот е воспоставениот општествен поредок во кој владеат правни норми како волја на владеачката класа кои сите ние како припадници на едно општество мораме да ги почитуваме, бидејќи зад нивната примена стои стравот од санкција која би ја извршила државата со својот апарат за принуда, или системот е нешто што сите ние можеме заеднички да го изградиме со своите предлози, идеи и труд? 


Системот е тој што е подложен на промени. Промените се неопходни за негово подобрување и демократизирање. А кој, ако не „ние“ ќе ги иницира и реализира потребните промени? Едно е сигурно – промените нема да се случат сами од себе. Зошто велам „ние“ да бидеме реформаторите на променитеи реализаторите на новото и подобро утре? „Сакате ли генерациски да бидете проклети, безначајни, долг на историјата?“ Овие зборови ги кажа Александар Тијаниќ, еден од најдобрите новинари на овие балкански (ако не и пошироки) простори пред студентите на Факултетот за политички науки во Белград. Ако зборовиве допираат до Вас, Вие сте тие што треба да се погрижат тие зборови да не се остварат. Не смееме да си дозволиме од авангарда, моќна и независна сила во општеството да се претвориме во безначајна буква на општествената азбука! 

Мое мислење е дека положбата на студентите значително би се подобрила доколку студентот стане активен чинител во јавниот дијалог со институциите на системот. Не смееме како студенти да бидеме потценувани и да служиме само како паричка за поткусурување или безначајна алка во ова општество. Мораме да бидеме сфатени многу посериозно за да може да бидеме рамноправна страна во тој јавен дијалог. Потребно е отворено и аргуменитрано да се разговара за состојбата во која се наоѓаат студентите, за можностите за подобрување на истата, за целите кои би сакале да се остварат, за начинот како би можело тоа да се реализира. Верувам дека ако се зборува отворено и аргументирано би можело да се дојде до заеднички предлози како да се надминат моменталните проблеми, а секако и да се изнајдат начини како во иднина би се решавале проблемите со кои се соочуваме сите ние како студенти во ова општество. 

Колку подобри поединци станеме, во толку подобро општество ќе живееме. Системот треба да се изградува за да овозможува просперитет на секоја единка во општеството, за да ѝ отвори простор за себереализирање и докажување, за да ѝ даде можност да го поодбри она постоечкото и да понуди идеи за промени. Системот што е вештачки создаден и им е наметнат на луѓето во општеството, за одреден временски период ќе се покаже како нестабилен и нефункционален. Затоа треба заеднички да се изгради подобар и пофункционален општествен систем. А како би изгледал тој? Демократски! Но, демократски во изворната форма - како „владеење на народот“, а не во денешната форма на „владеење со народот“! Нам не ни се потребни „демократски диктатури“ или „диктаторски демократии“. На демократскиот систем не му се потребни неуки, а послушни припадници. На демократскиот систем му се потребни поединци кои ќе ги засега општественото добро, човечката солидарност и взаемниот просперитет. А едно општество може да просперира само ако биде општество на поединци кои се способни и посветени на својата работа. Потребни ни се луѓе со интегритет, затоа што „без интегритет нема личност. Без личност нема граѓанска храброст и одговорност. Без граѓанска храброст и одговорност, нема демократија.“ Еве ги зборовите кои Тијаниќ ги кажа. И нека ни одѕвонуваат во нашите глави. Доколку сакаме да бидеме такви луѓе, доколку сакаме да живееме во такво општество, доколку сакаме подобро утре за сите нас. Одејќи по тој пат за да станеме такви и за да го постигнеме тоа, мораме самите да си бидеме свои најголеми критичари. 

Мораме да запаметиме и дека ние студентите ја имаме општествената улога на реформатори и иноватори, а со тоа сме носители и на одредена одговорност. Одговорност пред нас самите како личности, одговорност пред времето во кое живееме и одговорност пред утрешниот ден во кој сакаме да зачекориме гордно и со крената глава.



Сите права се заштитени. Ниту еден дел од овој текст не смее да биде умножуван, препечатен во механичка, електронска или некоја друга форма, фотокопиран, снимен звучно или на некој друг начин, без претходно писмено одобрување од авторот.
(c) Copyright by Ilija Jovanov
All rights reserved



Popular posts from this blog

Мојата генерација

Мојата генерација е генерацијата која се роди во годината во која се „роди“ и  самостојна, независна и суверена Република Македонија. Мојата генерација е генерацијата која детството го помина во периодот на транзицијата. Ова е генерацијата која се роди за време на воспоставувањето и градењето на еден комплетно нов систем. Ова е и генерацијата која живее во време на експанзија на информатичката технологијата. „Не седи на земја, ладно е!“. Колку и да Ви звучи смешно, ова беше опомената што нашите мајки и баби секојдневно нѝ ја кажува, додека по цел ден бевме на улица, игравме безгрижно и се дружевме меѓусебно. Денес ова остана само како добар спомен и сеќавање од нашето детство. И на човек му доаѓа да заплаче кога знае дека тие моменти нема никогаш повеќе да се повторат. Мојата генерација беше генерацијата која имаше безгрижно детство. Мојата генерација беше генерацијата која после наставата на училиште се враќаше дома а потоа продолжуваше со топка на улица. Мојата генерација б...

Илија Јованов: Македонија – од заробена држава до хибриден режим

Од оаза на мирот до конфликтно подрачје Република Македонија во 1990-те години на минатиот век беше нарекувана со епитетот „оаза на мирот“, алудирајќи на фактот дека беше единствена република која отцепувањето од поранешна СФРЈ не го означи со крв на нејзина територија, туку со демократски референдум, како највисок стадиум на демократија. Во наредната деценија од осамостојувањето, на наша територија примивме повеќе од двесте илјади бегалци за време на војната на Косово, а во 2001 година се соочивме со вооружен конфликт на сопствена територија. Злосторствата сторени за време на овој конфликт политичарите решија да ги амнестираат, иако меѓународното право пропишува дека воени злосторства не застаруваат. Анализирајќи ги состојбите од историски аспект, ми се чини дека македонските граѓани никогаш не се навикнаа да живеат во состојба на мир и благосостојба, туку во состојба на незавршен мир и константни скриени закани од нови конфликти и немири. Меѓуетничките тензии внатре во Македонија, до...

Иднината на државата е во младите луѓе!

Се наоѓаме во период на изборна еуфорија во нашата држава. Секојдневните политички пораки кои политичарите си ги упатуваат меѓусебно, но и до народот нема да најдат простор во оваа колумна. Зошто? Затоа што ние младите луѓе се споменуваме само кога е потребна бројка за да се оствари изборна победа! За проблемите со кои секојдневно се соочуваме, нема слух ниту воља за решавање! Во македонското општество постои погрешна перцепција за политиката и за политичките партии. Не постои општество во светот во кое толку многу политиката е навлезена во него, како ова нашево. На телевизија, на радио, во печатените и во електронските медиуми, насекаде околу нас и секојдневно – наголемо и нашироко се пишува и се зборува за политика. Вистински опиум за народот! Кога во општеството владее атмосфера на сеприсутност на политиката во нашите животи и во нашето (потесно или пошироко) опкружување, невозможно е да се остане без коментар за ставовите на политичарите и да не се вклучи широката н...