Skip to main content

Вистина, лаги и литература

Распадот на старите сфаќања околу тоа што е реалноста сега е најважната реалност. Светот денес веројатно најдобро може да се објасни во смисла на конфликтни и често некомпатибилни наративи.


Во колумна во Њујоркер, Салман Ружди зборува за тоа дека вистината отсекогаш била спорна идеја. Но истовремено, вистина е и дека во некои други историски околности постоел пошироко распростратен консензус за природата на реалноста отколку денес. На пример, на запад во 19 век, големите писатели на тоа време можеле да претпостават дека тие, и нивните читатели, се согласувале околу ова прашање, и златното доба на реалистичките романи се темели на оваа основа. Но тој консензус бил заснован на бројни исклучоци. Се однесувал на белците од белата класа. Гледишта многу различни од буржоаската реалност опишана во, да речеме, „Мадам Бовари“ или „Доба на невиност“ биле главно избришани од наративите. Значењето на големите јавни прашања исто така често биле маргинализирани. Во целото дело на Дикенс, на пример, постоењето на британската империја едвај се насетува.

Во дваесетиот век, под притисок на огромни социјални промени, консензусот од деветнаесетиот век се покажал како кршлив - неговиот поглед на реалноста почнал да делува лажно. Постепено реалистичкиот роман загубил од релевантноста, и писатели како Кафка или Маркес почнале да создаваат понеобични, надреални текстови, кажувајќи ја вистината преку средства на очигледни невистини, создавајќи нов вид реалност, слична на магија.

Но, денес распадот на старите сфаќања за реалноста е најзначајната реалност, полна некомпатибилни и спротивставени наративи. Ваквата ситуација има длабоки последици по литературата и ние не можеме да се преправаме дека тоа не е така. Но, притоа се јавува проблем: како можеме да велиме, од една страна, дека модерната реалност станала нужно мултидимензионална, фрагментирана, а од друга страна дека реалноста е едно специфично нешто, несомнена серија на работи кои се такви какви што се, и која треба да се брани од напади од нешта кои не се такви какви што изгледаат дека се? Како да се бориме против најлошите аспекти на интернет, оној паралелен универзум во кого коегзистираат значајни информации и тотално ѓубре, со исто ниво на авторитет, заради што тешко се одделуваат едни од други?

Немам целосен одговор. Но, мислам дека мораме да признаеме дека идејата за вистината на кое и да е општество е секогаш производ на расправа, и треба да станеме подобри во победувањето во таа расправа. Демократијата не е учтива. Често е како натпревар во дерење на плоштад. Мораме прво да бидеме вклучени во расправата ако воопшто сакаме да ја добиеме. А што се однесува до писателите, мораме повторно да го вратиме верувањето на нашите читатели во аргументот на фактичкиот доказ и во она што фикцијата отсекогаш била добра - градењето на разбирање помеѓу писателот и читателот за тоа што е реално. Притоа не мислам на реконструирање на тесниот екслузивен консензус на 19 век. Во ова време на радикално несогласување, можеме да направиме луѓето да се согласат во врска со вистините врз основа на големата константа, а тоа е човечката природа. Да почнеме од тука.

Во Германија, по Втората светска војна, авторите на она што се нарекувало Трумерлитератур, или „литература од урнатините“, почувствувале потреба повторно да го изградат својот јазик, затруен од нацизмот. Тие сфатиле дека реалноста, вистината, мора да биде реконструирана од долу нагоре, со нов јазик, исто како што треба да бидат повторно изградени цели градови. Можеме да научиме нешто од овој пример. Повторно сме, додуша од различни причини, среде урнатини на вистинта. И на нас е - на писателите, мислителите, новинарите, филозофите - да го преземеме ризикот за повторна изградб на верувањето на читателите во реалноста, во нивната верба во вистината. И да го сториме тоа со нов јазик, граден од почвата нагоре.


Автор: Салман Ружди


Popular posts from this blog

Мојата генерација

Мојата генерација е генерацијата која се роди во годината во која се „роди“ и  самостојна, независна и суверена Република Македонија. Мојата генерација е генерацијата која детството го помина во периодот на транзицијата. Ова е генерацијата која се роди за време на воспоставувањето и градењето на еден комплетно нов систем. Ова е и генерацијата која живее во време на експанзија на информатичката технологијата. „Не седи на земја, ладно е!“. Колку и да Ви звучи смешно, ова беше опомената што нашите мајки и баби секојдневно нѝ ја кажува, додека по цел ден бевме на улица, игравме безгрижно и се дружевме меѓусебно. Денес ова остана само како добар спомен и сеќавање од нашето детство. И на човек му доаѓа да заплаче кога знае дека тие моменти нема никогаш повеќе да се повторат. Мојата генерација беше генерацијата која имаше безгрижно детство. Мојата генерација беше генерацијата која после наставата на училиште се враќаше дома а потоа продолжуваше со топка на улица. Мојата генерација беше

Како со позитивни мисли да ги зголемите шансите за среќа и напредок во животот?

„Тажните времиња н è  подобруваат и н è  водат кон доброто, додека добрите времиња ни го покажуваат изобилството од можности и ни ги нудат благодетите што треба да ги цениме. Исто така, сфатив дека ништо што е премногу добро или премногу лошо не трае долго.“ ~ Робин Шарма Овој текст го започнав со цитат од еден од денешните најпопуларни автори и мотивациони говорници Робин Шарма. Овој цитат можете да го препрочитате неколку пати и секогаш ќе ја согледувате неговата длабочина.  Според мене, не постои само среќно време, ниту, пак, само тажно време. Работите не се само црни, ниту само бели. Според Сведен Бринкман, професор по психологија на Универзитетот „Аалборг“:  „Одвреме-навреме животот е прекрасен, но исто така е и трагичен. Луѓето умираат во нашите животи, ги губиме, а ако ни е дозволено да имаме само позитивни мисли, тогаш оваа реалност ќе нè погоди уште посилно. Нема ништо лошо во тоа ако некој е природен оптимист или ужива во книгите за самопомош.“ Секој од нас с

Мирослав Крлежа: За човечката глупост

Мирослав Крлежа бил еден од највлијателните југословенски интелектуалци. Тој е хрватски писател кој со својата проникливост и интересен начин на опишување, многу лесно и интересно опишува општествени појави. Во својот есеј „За човечката глупост“ тој дава одлично и остроумно излагање на она што тој го смета за човечка глупост. На моменти длабоко и филозофски, на моменти духовито и шеговито, тој ја анализира човечката глупост која може да се појави во различни форми и текстот е толку добар, што ве уверувам дека ќе добиете чувство дека голем дел од споредбите и описите се напишани вчера. Со оглед на тоа дека се работи за подолг текст, решив да го поделам во два дела и да го објавам во период од два дена. Во продолжение уживајте во овој текст исто онолку колку што и јас уживав додека го преведував. Навечер, во интимен, полугласен разговор со самиот себеси, никако не можам всушност логички да го оправдам тоа што во последно време толку се вознемирувам заради глупостите на луѓето. Кога т